Varför är människor i USA och Kanada så feta? Nu är var tredje vuxen amerikan överviktig. Och varför ökar även befolkningen i Sverige och andra länder i vikt? När vi vet att det ökar risken för diabetes, vissa cancerformer, högt blodtryck, hjärtsjukdomar, gikt och reumatism?
Sjukdomar orsakade av övervikt och fetma kostar USA 147 miljarder dollar varje år (motsvarande 1100 miljarder svenska kronor) vilket är 10 procent av sjukvårdsutgifterna i landet. På sjukhusen har man varit tvungen att skaffa bredare rullstolar, bredare operationsbord och bredare svängdörrar för att kunna ta hand om de feta. En firma har specialiserat sig på breda likkistor.
Det har kommit många böcker om hur man går ner i vikt. Det har inte hjälpt, folk blir bara fetare. Nu kommer flera böcker om fenomenet i USA. Elizabeth Colbert har läst dem och gör en genomgång i The New Yorker (20 juli).
När våra förfäder långt tillbaka fick en större hjärna så var de tvungna att äta mer energirik mat för att hålla den med bränsle. Enligt Expensive Tissue Hypothesis utvecklade det hos människan en kärlek till energität mat som var lätt att hantera för matsmältningsorganen. Det är naturligt för gorillor att tycka om blad och lika naturligt för människor att tycka om wienerbröd.
Urmänniskan hade inget sätt att spara mat så hon åt rejält när det fanns god tillgång. Var hon tjock? Nej. Det gavs inte möjlighet att kalasa så ofta. Och det var olämpligt att vara tjock när man skulle jaga vilda djur för att få sin försörjning. I dag är det lätt och billigt att äta energität mat i USA. Som ett par författare som citeras i tidningen säger: Vi utvecklades på savannen i Afrika, men nu lever vi i Karamell-landet.
Det var under 1980-talet som amerikanarna började bli riktigt tjocka. Då gick också priset på läsk, glass och annan fettbildande mat ned jämfört med andra produkter. Men priset är inte enda orsaken till fetmaexplosionen. Mattillverkarna har anställt skickliga konsulter med uppgiften att göra produkterna mer lockande, man vill kreera oemotståndliga varor som ger ”a lot of fun in the mouth”. Produkter som ger ”eatertainment” och som man vill ha igen och igen. Med sina beroendeframkallande produkter skapar företagen överviktiga konsumenter.
Man kan också styra konsumentens beteende på annat sätt. Idén att McDonald skulle börja sälja stora påsar pommes frites stötte först på motstånd hos grundaren Ray Kroc som påpekade att den som ville ha mer frites kunde köpa en påse till. Nej, fick han höra från en man med erfarenhet, folk vill inte köpa två påsar och framstå som frossare. Men att köpa en stor påse går bra.
Det är inte bara fritespåsarna och popcornbägarna som blivit större. Tänk på pizzorna och småkakorna och muffinsarna och lattemuggarna på våra kaffebarer, de är jättestora i dag. Glassarna är större än de var i min barndom samtidigt som barn rör sig mindre än förr. Och det ögat ser, det vill munnen äta upp.
Hur komma till rätta med fetmaproblemet? Jag tror att det behövs mer utbildning i skolorna. Om sambandet mellan mat och hälsa. Om hur fetma uppstår. Och om risken av att vara fet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar