måndag 19 mars 2012
Kändisar i reklam ett misslyckat grepp
Svenska Dagbladet hade i fredags en artikel om kändisar i reklam. Det funkar inte alltid, den väntade försäljningseffekten uteblir. Vad beror det på? Hanna Dunér tror att orsakerna kan vara tre: osäkerhet kring vilken produkt kändisen gör reklam för; annonsen upplevs som tråkig; man ogillar kändisen.
Jag vill lägga till en fjärde orsak: många är ansiktsblinda och känner inte igen den där människan i annonsen, för oss är det vilket snyggt ansikte som helst. Ofta är ju inte heller namnet utskrivet eftersom annonsören tror att precis alla känner igen personen ifråga.
Mer om ansiktsblindhet finns att läsa i min bok Vem var det där? Fick i förra veckan brev från en finsk kvinna som gillar boken och beklagar att hennes landsmän inte kan läsa den. Nu ska Kati Tiirikainen skriva en egen bok om ansiktsblindhet på finska som kanske publiceras nästa år.
Självporträttet av van Gogh hänger på Courtauld Gallery i London.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar