torsdag 17 juni 2010

Frukostätarna


Trädgårdsmänniskan har inte en lugn stund. När som helst kan något hända som kräver ett raskt ingripande. Ett helt träd kan bli avlövat medan du äter ditt morgonmål och läser tidningen. Jag har inte för vana att överdriva och jag gör det inte nu heller.

I går morse överraskade jag en bataljon livliga ljusgröna larver i färd med att kaläta mitt lilla Härnevi-träd. En dusch med pyretrum tog kål på frukostätarna. Det kan tyckas hårt, men det var inte jag som började och Härnevi är en underbar äppelsort. Därtill hade jag köpt trädet av uppdragaren själv, Ernst Pettersson i Härnevi, och det måste försvaras, med varje medel.

Skickade en bild till min guru i växtskyddsfrågor Maj-Lis Petersson, känd från radions Odla med P1. Hon svarade att detta rörde sig om larver av en bladstekel. Vilken sorts bladstekel ska jag få svar på senare.

Tänker på Henry David Thoreaus jämförelse mellan människa och larver i boken Skogsliv vid Walden. Han skriver där att det är ett allmänt känt faktum att nästan alla fullt utvecklade insekter äter långt mindre än på larvstadiet. Thoreau skriver: "Storätaren är en människa på larvstadiet; det finns hela folk på det stadiet, folk utan flykt och fantasi; deras stora bukar förråda dem".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar