torsdag 8 december 2011

Grönt mode

Alltsedan filmen The King´s Speech är Colin Firth en av mina favoritskådespelare. Jag gillar också hans italienska fru Livia. Hon, som ofta är bjuden på fest, avvisar de stora modehusens galaklänningar och främjar istället green carpet, det vill säga återbruk av kläder för röda-mattan-evenemang.

Livia Forth är drottningen av grönt ekomode. När hon gick på premiären av The King`s Speech bar hon till exempel en klänning sydd av makens malätna kostym. Det kallas upcycling -- man låter sy om ett plagg till något ännu snyggare -- eller wardrobe surgery.

G har också en snygg maläten kostym i garderoben som han inte förmått sig att kasta. Kanske ska jag skära upp den och se vad jag kan göra med hjälp av lite kirurgi. Jag har inget emot ett par nya långbyxor och en väst.

2 kommentarer:

  1. Så har vi alltid gjort i vår familj - fast somliga kläder behöver ingen kirurgi, som min mormors gamla bilrock till exempel, eller hennes systrars sommarklänningar.
    Fast fars smoking sydde mor om till en dräkt för si så där 60 år se'n - den använder jag om jag måste gå på svartklädda begravningar, vilket tack och lov inte är så vanligt längre. Visserligen ser jag ut som en servitris i den - men tyget är helt fantastiskt.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Jag har en kjol sydd av ett par svartvitrandiga herrbyxor i underbar kvalitet som jag fick överta på 60-talet. Om kläder kunde sys av samma outslitliga kvaliteter i dag skulle vi tära mindre på jordens resurser.

    SvaraRadera