onsdag 2 maj 2012

Hur jag firade första maj


Första maj hann jag med mycket. Satte fem pallkragar potatis (Amandine, mycket god), en låda isbergssallad, en låda blandad plocksallad och en låda persilja. (Jag vet att vissa stavar sallat men jag skriver som jag tycker bäst).

Efter väl uträttat arbete åkte G och jag på utflykt till Nordians hög vid sjön Fysingen. På den mäktiga högen blommar varje år en matta av blålila backsippor, så även den här våren. (Om du vill se dem, skynda för snart är de utblommade). Så en färd genom den berömda Torsåkersallén av lindar planterade 1670 till Torsåkers slott som vi beundrade på avstånd. Det står tomt men tillhör familjen Axelsson-Johnson som nyss hade planterat ett trettiotal körsbärsträd vid slottet.

Tog så till Skånela slott där luften var mättad på det härligaste vis av doften från poppelknoppar och luktviol. Vandrade runt i den stora äppelträdgården medan vi gissade på vilka av de äldre träden som var av sorten Melon och vilka som var Åkerö. Inte så svårt, ett gammalt Åkeröträd brukar ha tjock, rak stam.

Pricken över i denna dag: ett fält med tranor och lite senare, på nära håll, en brun kärrhök som svepte genom luften på spaning efter åkersork.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar