måndag 13 augusti 2012

Osäkert som ett brev på posten

Säkert som ett brev på posten, hette det förr. Det är det ingen som skulle hitta på att säga idag. Fler och fler klagar på postutdelningen, hör jag på radion och läser jag i tidningen. Posten kommer senare och det blir oftare fel.

Sedan nyår har åtminstone fem försändelser som skickats till min adress -- däribland min deklarationsblankett, en faktura och två tidskrifter -- inte kommit fram. Det är post som inte gått tillbaka till avsändaren utan har försvunnit i tomma intet, hur det nu har gått till.

En dag råkade G stå vid brevlådan och kunde hejda brevbäraren när han kom cyklande förbi. I handen hade killen brev som skulle till oss men som han var på väg att lägga i grannens låda. Ingen ursäkt, bara ett "Hoppsan, det där höll på att gå lite för fort".

Det är klart att G och jag kan turas om att stå vid brevlådan och passa postkillen. Men riktigt roligt att hänga vid brevlådan när det regnar och blåser är det inte. Så är det ju det att vi vill gärna hinna med något annat också under dagen.

Vi kan förstås skaffa postbox, det borde ge oss all post, men det kostar pengar. Det bästa vore om vi allihop, som förr, kunde få vår post utburen och nedstoppad i brevlådan utan mankemang. Har vi inte en välbetald generaldirektör som ska se till just det?


Läser i tidningen att riksdagen kräver att posten ska leverera 85 procent av all post i tid och till rätt adress. Själv struntar jag i om posten kommer en dag försenad, det viktiga är att jag får mina brev. Alla 100 procent.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag tänker ofta på att samhällsservicen, speciellt på landsbygden, var bättre förr. Inom 2 km radie hade vi t ex 4 små/folkskolor, som det hette på den tiden, och vi barn slapp att bussas miltals varje dag så som det sker idag. Vi hade pss fyra affärer i närheten medan det idag är noll. Poststation fanns det också.
    Hade man bättre samhällsekonomi på den tiden eller hur kunde all denna service finnas.
    Men jag föredrar faktiskt dagens postförmedling med e-deklaration, e-fakturor, internetbank, e-mail osv.

    SvaraRadera
  2. Kan förklaringen att vara allt är så uppskruvat? Kraven på vinster och goda förtjänster är så mycket tydligare nu. Därför måste butiken vara mycket stor och ingå i en rikstäckande kedja som får stora rabatter från företagen. Förr var inte jakten på förtjänst lika uttalad, vi hade alla mindre anspråk.

    Jag gillar också att mejla till folk: det går fort och brevet kommer fram.





    SvaraRadera