onsdag 3 oktober 2012

Musiken var bättre förr

Att vara retrofil är att längta tillbaka. Nog var vissa saker bättre förr? Mitt favoritgodis Dajm var täckt av ett tjockare chokladtäcke, man kunde lita på att tågen gick som de skulle och så snart man tryckte på knappen blev det ljust i rummet, nu står man en stund i mörker på den offentliga toaletten innan lampan börjar lysa.

För flera år sedan blev ett par verser som jag hade skrivit tonsatta och sedan dess får jag STIM -magasinet (dock inga STIM-pengar tyvärr).  I senaste numret kan jag läsa att det är vetenskapligt bevisat att musiken var musiken var bättre förr. Spanska forskare har -- efter analys av nästan en halv miljon skivor som getts ut mellan 1955 och 2010 -- kunnat visa att populärmusiken blivit  mindre varierad. Ackordföljderna  är enklare och melodierna, liksom klangfärgen, är mer likartade än tidigare.

En annan skillnad: dagens låtar låter mer. Jämfört med för 50 år sedan är musiken nio decibel starkare i dag.

Ovan en staty av Händel som jag hittat på Victoria and Albert Museum i London. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar