måndag 19 november 2012

När tu blir ett

Pussy Riot  är ett ryskt punkkollektiv som hade fräckheten att kritisera Putin och därför fick fängelsestraff. Så går det till i Ryssland.

Nu ser jag att de två amerikanska grupperna And You Will Know Us by the Trail of Dead och The Coathangers har gått ihop i ett band kallat Thee Deadcoats  som spelat in låten Putin lights up the fires som finns att höra på Theedeadcoats.bandcamp.com; lyssnaren betalar vad hen vill och pengarna går till advokatkostnader för Pussy Riot.

Att använda två namn för att skapa ett nytt kallas meshing i U K och blir allt populärare bland unga brittiska brudpar, läser jag i The Daily Telegraph. När tu blir ett, kan även deras namn förenas till ett nytt, gemensamt namn som bekräftar samhörigheten. Mr Pugh och miss Griffin blir mr och mrs Puffin. Miss Harley och mr Gatts blir the Hatts,  miss Price och mr Nightingale blir the Prightingales.

Svenska brudpar kan också göra så och gör det kanske redan. Se bara vilka trevliga efternamn det blir: Hansson och Lundin blir Hanslund, Sundblad och Svanberg blir Sundsvan, Ekholm och Almén blir Ekmén, Halldin och Lundvall blir Hallvall. Börjar man para ihop namn är det svårt att sluta.....

Ska jag gifta mig med G istället för att bara bo samman? Nej, det går inte. Lägger man ihop våra namn blir det Näsäng och vem vill heta så?


2 kommentarer:

  1. Men Ängnäs vore väl fint? (Själv kunde jag hetat Hallander eller Andershall, nja, lite tråkiga och säkert upptagna. Det blev istället Hall med en trädinspirerad avslutning, helt ok :-) )

    SvaraRadera
  2. Ängnäs är mycket vackert. Så vackert att jag känner mig säker på att det är upptaget redan.

    SvaraRadera