måndag 29 april 2013

Hemligheter

En gång när jag var kanske elva år tog jag en kniv och skar ett litet snitt framtill på en av mina gamla fula nötta men fullt användbara  gummistövlar. Den här hemligheten har jag inte berättat för någon förrän nu. Ja, jag fick nya blanka stövlar. Min fula handling gav inga efterräkningar och kunde ha lett mig in på  brottets bana......

"Svenska hemligheter " heter en pågående utställning på Postmuseum i Gamla Stan. Där har gamla som unga yppat sina hemligheter. "Jag är en mjukis innerst inne!" står det på en lapp. "Jag har ätit godis på natten och inte borstat tänderna" bekänner en annan. Har du också hemligheter? 

"Brevhemlighet" betyder att brev öppnas och läses av mottagaren, ingen annan. Den som bryter mot brevhemligheten får böter eller fängelse. Tavlan målad av Vermeer har titeln "Brevskrivande dam med sin jungfru".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar