lördag 17 augusti 2013

Skaffa nytt på äldre dar

Jag skulle vilja slänga ut alla mina möbler och skaffa nytt, sa E. Men kan man göra så om man, som E, kommit upp i åren? Ska man inte vårda det man har och vara nöjd? Nej, varför det. En annan vän skaffade helt nya möbler när hon flyttade till sin lägenhet i ett bekvämt äldreboende och hon har inte ångrat sig en dag.

Om E blir stimulerad av att köpa något nytt och vackert, om hennes gamla, mycket snygga möbler kan komma till nytta hos en ung människa utan mycket pengar och om en formgivare på väg upp blir glad av att få sälja sina verk -- då tycker jag  att hon ska slå till.

E och jag beundrade nyss otroligt fina möbler på Artipelag där det pågår en utställning med namnet Ett, två, trä (slutar tyvärr den 21 augusti). Det var vårt första besök där och en estet anländer förstås med båt till detta konstmuseum vid Baggensfjärden men vi tog bussen och valde att promenera de sista 800 metrarna på ett trädäck i skogen utmed stranden, det var också mycket fint. Det stora huset är skickligt insmuget i skogen och allt i och omkring Artipelag andas kvalitet. Jag såg inte ett skräppapper längs promenadvägen och inte en fimp någonstans -- rökning är för övrigt inte tillåtet vare sig inomhus eller utomhus. Dock, det är dyrt att besöka  utställningarna på Artipelag. Tips: måndagar gäller halverat inträdespris.



Pinnstol på nytt sätt av Alexander Lervik

Detta är pallar av Saine Barazande som vill påminna om den stora branden 1888 när nästan hela Umeå brann ned. Benen minner om de brinnande husen och sitsen om björkarna som sedan planterades utefter alla gator för att skydda staden om det skulle brinna igen. Sedan dess kallas Umeå (min hemstad) för "björkarnas stad."


Barnen fick ha roligt och vara kreativa i verkstaden på Artipelag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar