fredag 1 november 2013

Tala med dig själv



Vad ska man göra om man märker att man håller på att glida in i ett beroende? Av mobilen, godis, cola, vin eller något annat? Handlar det inte om ett fullt utvecklat beroende kan det räcka med att man pratar med sig själv. Men det gäller att lägga orden rätt.

De amerikanska forskarna Vanessa M Patrick och Henrik Hagvedt har studerat effekterna av två sätt att tala till sig själv: I can´t (jag får inte) och I don´t (jag gör det inte). Säg att det är din  träningskväll men det är samtidigt ett lockande program på teve och soffan ser skön ut. Du kan säga till dig själv "jag får inte missa min träning" och du kan säga "jag missar inte min träning".

Gör det någon skillnad? Ja, enligt Patrick och Hagvedt har det avgörande betydelse. När vi säger "jag får inte missa min träning" och "jag får inte äta godis" upplever vi det som om någon annan styr över oss. Det är otrivsamt, så vill vi inte ha det. Alltså stannar vi hemma från träningen eller äter godis i  trots, bara för att visa att det är vi som bestämmer.

Istället ska vi säga ett kraftfullt, bestämt "jag äter inte godis" och jag missar inte min träning" och "jag spelar inte dataspel före nio på kvällen" till oss själva. Det förstärker vår känsla av att vara kloka, självständiga människor som vet vad som är bäst för oss och agerar därefter.

Trevlig helg!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar