tisdag 7 oktober 2014

Nobelpris till forskning på lokalsinnet

Många av oss som är drabbade av prosopagnosi -- vi som har svårt att känna igen ansikten -- har samtidigt uselt lokalsinne och svårt att orientera oss såväl hemma som borta. Oliver Sachs till exempel, han med alla böckerna om människor med neuropsykiatriska svårigheter, är ansiktsblind och har dessutom stora problem att hitta i sin egen stad New York.

Jag har själv många gånger önskat mig ett bättre lokalsinne. Hur många gånger har jag inte kommit fel, gått vilse, tappat bort mig. I dag vet jag vad problemet är, det är antagligen mina platsceller i hippocampus och/eller mina rutnätsceller i entorhinala cortex som fallerar. Grattis till nobelpristagarna John O´Keefe, May-Britt Moser och Edvard Moser! Hoppas att deras framgång sporrar andra begåvade forskare att intensivstudera prosopagnosi.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar