söndag 31 maj 2015

Att vara ansiktsblind är att göra bort sig

God morgon världen är det utmärkta radioprogrammet som går varje söndagsmorgon och man inte gärna vill missa. Förra söndagen avslutades programmet med Mark Levengoods krönika där han berättade om hur det är att vara drabbad av ansiktsblindhet, prosopagnosi. Alla som vill få en gnutta förståelse för hur eländigt vi ansiktsblinda har det, bör gå in på nätet och lyssna på Mark.

Känner man inte så lätt igen ansikten, har en människa alla tillfällen i världen att göra bort sig. När Anneli Jordahl, som också har ansiktsamnesi, besökte mig häromdagen talade vi bland annat om just det. Frågan är nu: kommer jag att känna igen Anneli när vi möts på gatan? Jag tror det, hon har ett distinkt utseende som jag lagt på minneshyllan.

Mitt bästa råd till alla drabbade: Berätta för omgivningen om ditt handikapp!  Annars misstolkar man dig när du inte hälsar på bekanta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar