måndag 24 augusti 2015

En solig hälsning från Birgitta Holm

Söndag inledde jag med att lyssna på litteraturvetaren Birgitta Holm som samtalade med Alexander Crawford om sin bok Språnget ut i friheten. Hur blev den till? var första frågan.
-- Konsten ger mig ibland en stark, fysisk förnimmelse av frihet. Hur bär sig konsten åt? Vad är en konstupplevelse? Jag satt och grunnade på det i en stuga i Tiveden när min man samtidigt var döende i cancer, svarade Birgitta Holm.

Olika verk har gett henne starka ögonblick och ett sådant verk är Bellmans dikt  Liksom en herdinna vardagsklädd. "Jag satt och förberedde en lektion om Bellman när den dikten slog mig".  Selma Lagerlöf och Karin Boye är ett par andra favoriter. Selma Lagerlöf, anser Birgitta Holm, är en mästare i att hantera energier. "Hon har en förmåga att sätta våra hemliga energier i rörelse".

Birgitta, vackert klädd i rosa topp, svart kofta och gröna pösbyxor, ger själv intryck av att vara fylld med positiv energi -- vi vet alla att hon älskar att dansa -- och påminner om Caroline af Uggla, samma tunna kropp, samma yviga gester, samma sätt att stå. Jag köpte hennes bok, jag vill läsa mer om de uppenbarelser, epifanier, som litteraturen har gett henne, och bad henne att signera den. "En solig hälsning", skrev Birgitta i min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar