måndag 7 december 2015

Lydia Davis vinner mark

Hur kunde Paul Auster skilja sig från Lydia Davis? Hon som är så klok, humoristisk och genomskådande! Men han klarade kanske inte av att Lydia Davis är den bättre författaren av de två. I går skrev Sigrid Combüchen fint om henne i SvD. Det är roligt att fler och fler upptäcker den här  amerikanska mästare på korta berättelser (ibland superkorta berättelser på en eller två meningar).



En hjärtskärande kortnovell i volymen The collected stories of Lydia Davis handlar om när f d maken kommer tillsammans med nya frun för att hälsa på sin son.  I once had a clear idea of the sort of woman he should marry whe he married again but none of his girlfriends was quite what I had in mind and this one least of all.

Lydia Davis kan skriva långt också. Helen and Vi: A Study in Health and Vitality omfattar 47 sidor och är ett porträtt av två äldre kvinnor: Vi som har afroamerikanskt ursprung och Helen som växte upp på en bondgård med svenska invandrarföräldrar. Helen går in för att reducera sitt bohag. Jag känner igen mig där. Det är dags att skära ner, rensa ut, ge bort, göra sig kvitt. Få det snyggt och sparsmakat och lättstädat runt sig. Dit är jag på väg......

Varför köpte jag då sex böcker på biblioteket i Märsta häromdagen? För att bibliotek ofta rensar ut väldigt bra böcker och för 20 kronor -- mindre än vad en glass kostar -- kan jag ha dessa böcker så länge jag vill och när jag har läst dem kan jag smyga tillbaka böckerna på biblioteket. Det är säkert någon annan som vill fynda Darling River av Sara Stridsberg eller träna sin franska med hjälp av en Maigret-deckare,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar