söndag 17 april 2016

Jag förstår ingenting

Varför skickar så många företag sin logga som bilaga till ett mejl? Vad ska vi ha den till?

Hur många engelskspråkiga människor finns det i världen? Massor med miljoner. Ändå har ingen lyckats hitta på ett ord som motsvarar vårt smidiga svenska hen. På engelska blir det: "So you will be meeting a friend today? Are they coming to lunch?"  They istället för hen alltså. Låter märkligt.

Magdalena Ribbing får då och då en fråga till DN om hur man delar på kostnaden för en present. Vissa människor verkar tro att om två gifta par och en singelperson köper en present tillsammans, ska summan delas på tre. Jag förstår ingenting. Fem vuxna människor ska givetvis dela summan i fem delar. Magdalena Ribbing: "Att dela per hushåll om en av givarna är singel är inte bara fel, det är girigt, korkat och pinsamt".

Nationalmuseum visar utställningen positions in contemporary jewellery  på Kulturhuset. 30 konstnärer från hela världen visar upp sina verk. .Jag ser en liten matta av ett vackert klippt renskinn.  "Halsband" säger en skylt om mattan.  Jag förstår ingenting. Verken är tänkta att smycka jättar.

Mattan och alla de andra verken på Kulturhusets smyckeutställning sitter tryggt bakom glas, skyddade från alla håll. Ändå måste besökaren bära sin ryggsäck i handen. Jag förstår ingenting. De 30 konstnärerna bör tycka att vi är bra rigida i Sverige.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar