söndag 2 oktober 2016

Fåglar som får mig att somna

Jag har förut berättat om en bra metod för att somna om på natten: jag går igenom alfabetet och räknar upp minst tre djur för varje bokstav. Svenska går bra, men på engelska blir det svårare och mer effektivt. Bokstaven I gav mig problem och jag fick hjälp av en bloggläsare som gav mig iguana.  Sedan har jag själv kommit på ibis.  Nu har jag plötsligt två fåglar till tack vare Michael Ouinions WorldWideWord: isabelline wheatear (isabellfärgad stenskvätta) och isabelline shrike (isabellfärgad törnskata).

Isabellfärgad har länge stått för smutsbeige och dynggrått. Fel, skriver Michael. Färgen är gulbrun, sandbrun eller lejonbrun.

Den tråkiga klangen som fäster vid isabellfärgad beror på mytbildning. En sådan myt säger att Isabella, dotter till Filip II i Spanien, svor på att inte byta underkläder förrän fadern hade intagit Ostende. Det tog honom tre år.

Min granne har en ny liten valp av sorten shetland sheepdog, ser ut som ett gulligt, fluffigt lejon.  Sobelfärgad, säger grannen. Isabellafärgad, tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar