söndag 27 november 2016

Zlatan större än Triumfbågen

God humor kan man inte få för mycket av. Skämtteckningarna i The New Yorker är något att se fram emot varje vecka. Hur många av oss har inte varit med att chefen tagit vår goda idé och sedan presenterat den för världen som sin egen? I The New Yorker (14 nov. 2016) sitter en kvinnlig chef vid sitt skrivbord och säger till en underlydande:
-Jag vet att det var din idé, men det var min idé att använda din idé.

En annan teckning visar Ed´s Bar and Grill som har en skylt i fönstret: Schadenfreude 5-7. Två timmar skadeglädje med glad musik och drinkar till nedsatt pris. (Ingen har forskat på det men det är min bestämda uppfattning att elak skadeglädje inte har några positiva hälsoeffekter).

Visst ska två makar ge varandra livsluft och handlingsutrymme men kan det gå för långt? En teckning visar två makar i en svängd soffa; hustrun sitter och ser på tevenyheter i en kanal och maken sitter vänd åt motsatt håll och tittar på nyheter i en annan kanal. Man undrar: finns det något de kan samsas om?


Men tidningen har också cartoons som jag inte förstår. Rätt många faktiskt. Jag förstår inte för att jag inte är del av den amerikanska kulturen och subtila anspelningar går mig förbi, eller för att jag är för trög. I samma novembernummer hittar jag till exempel en stor skämtteckning med bild på Zlatan. Han står intill Triumfbågen i Paris som trots att den är 50 meter hög inte når Zlatan till midjan. Överst i bilden står att läsa Arc de participation. Snälla, hjälp mig att tyda bilden! Betyder den kanske att efter Zlatans grymma insatser för fransk fotboll har fransmännen döpt om Triumfbågen?


3 kommentarer:


  1. Helt ense med dig Görel om att elak skadeglädje inte kan ha några positiva hälsoeffekter!
    Enligt en webbplats på nätet där denna cartoon säljs som poster ska det inte föreställa Triumfbågen i naturlig storlek. Och det finns ingen porträttlikhet med Zlatan.
    Kanske snarare en kommentar till historiska monument och "gloire" kontra modern elitidrott. Fast jag kan inte upptäcka någon riktig knorr i kompositionen.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! Skönt att det finns fler som inte heller tycker att teckningen är självklar. När beatlarna sa "vi är större än Jesus" fick de stark kritik. Nu har Zlatan sagt "jag är som Napoleon, jag har erövrat Europa". Inget att hänga upp sig på, man måste förstå att han skämtar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, så det var det där uttalandet det handlade om...

      Själv har jag egentligen rätt svårt att irritera mig på Zlatan. Tycker snarare han är rätt underhållande.

      Jag ser det framför allt inom ramen för idrottens allmänna urartning. Tiderna förändras. Tänk på Gunder Hägg, Dan Waern som diskades för brott mot amatörreglerna...

      We amuse ourselves to death!

      Radera