torsdag 16 mars 2017

Se på mig! Ny bok om Zarah Leander

Visserligen höll jag på att läsa "Swede Hollow" av Ola Larsmo, en roman om de umbäranden som våra svenska utvandrare till USA i slutet av1800-talet drabbades av. Den boken lägger jag åt sidan för mer spännande läsning: "Se på mig!" Det är den första svenska biografin över megastjärnan Zarah Leander som Beata Arnborg använt de senaste tre åren till att skriva. 


 Beata Arnborg presenterar sin nya bok "Se på mig!"


Eftersom Beata är min granne och vi träffas då och då -- vilken sagolik tur med grannar jag hade när  flyttade till Sigtuna för 14 år sedan -- så känner jag redan till många bitar av Zarahs komplicerade liv med starkt kontroversiella inslag. Att nu få hela hennes livsöde paketerat i en tjock läcker bok på 500 sidor med omfattande noter  är väldigt, väldigt roligt.


Biografin över Zarah Leander blev en stor volym och Mattias Enn hjälper Beata att hålla boken när hon läser ur den.




Mattias Enn är mannen med den underbara rösten som gärna framför Leanders sånger och rullar lika kraftfullt på sina rrrrr som hon gjorde.


Sveriges Radio sände i går kl 13´00 en intervju med Beata Arnborg. Gå in på sr.se och sök upp P1 Kultur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar