fredag 26 oktober 2018

Hotad i hemmet

Deltog i måndags en konferens om bedrägerier som hölls av PRO, SPF, Brottsofferjouren och Polisen tillsammans. I dag, sa en av föredragshållarna tillika polis och bedrägeriexpert, är vi mer hotade i hemmet än utanför. Det hjälper inte att efterlysa fler poliser att patrullera på gator och torg när de  grovt kriminella numera uppsöker oss i hemmet via mejl och telefon.

Alldeles nyss, kl 7´45 på morgonen, blev jag uppringd av en engelsktalande dam som påstod att hon ringde från Stockholm Visa and Master Card Headquarters och berättade att det hade gjorts två stora utbetalningar från mitt betalkort nu på morgonen. Nu ville hon veta om jag själv hade gjort dessa utbetalningar.

Det var lätt att förstå att det var en bedragare som jag hade i luren. Jag hade tänkt prata länge med henne men fick ingen chans. När jag bad kvinnan upprepa varifrån hon ringde -- jag tvivlar starkt på att det påstådda högkvarteret existerar -- måste jag ha låtit alldeles för ifrågasättande och hon fann för gott att lägga på. Därefter ringde jag banken och det var som jag trodde, inga utbetalningar hade gjorts från mitt konto i dag.

I förrgår kom det åttonde utpressarmejlet. Den här gången skrivet på engelska och hållet i en riktigt otäck hotfull ton. Får du ett sådant mejl, skicka inga bitcoin. Detta handlar varje gång om tomma hot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar