lördag 12 januari 2019

Varning för länkar

Fotoalbumet är på väg tillbaka, erfar jag. Vi har insett att det som sparas på datorn  är i högsta grad förgängligt – när som helst kan ett datorhaveri inträffa och bilderna från minnesvärda tillfällen med våra kära är puts väck. Datorn kan också bli kapad av en ondsint aktör som skickar vad som ser ut som ett oförargligt mejl men den medföljande länken bringar oss i olycka så snart vi klickar på den.

Häromdagen kom ett mejl som jag vet att många andra också har fått. Det är avsänt från postmaster@telia.com och handlar om att min e-postlåda är nästan full. Snart kommer jag inte att kunna ta emot fler mejl. För att få hjälp med den rensning av e-post som jag behöver kan jag gå till en viss hemsida.

Det skulle inte falla mig in att trycka på den föreslagna länken. Det vore att ta en risk. Särskilt som jag vet att min e-postlåda är långt ifrån full -- det är faktiskt ganska lite i den eftersom jag rensar då och då. Jag kan inte  veta, men nog ser det ut som om det handlar om tjuv- och rackarspel. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar