fredag 26 juli 2019

Boris Johnson har egna regler

Så blev alltså Boris Johnson premiärminister. En man känd för att fabulera, skarva till och hitta på. En man som också är känd för att vara mycket noga med sin klädsel: den måste se derangerad ut. Kostymen ska vara skrynklig och sitta illa, slipsen ska vara lite på sned. Håret rufsar premiärministern till varje gång han står framför en fotograf. Boris Johnson, the wilfully scruffy.

Varför måste Boris Johnson se ut så där? Därför att han representerar engelsk överklass och då hör det till att visa dishevelment, se ovårdad ut. Den privilegierade bär ylletröja med malhål, kostym med såsfläckar och skjortor med söndernötta manschettkanter som ett sätt att markera sin position: jag bryr mig inte, jag behöver inte gå till banken och ansöka om lån, jag behöver inte vara snygg för någon.

Jag gör som jag vill, jag följer mina egna regler, är ett mantra för Boris Johnson och hans vänner i de brittiska överklassen. Det gäller tyvärr för mer än klädstil. Sanningen till exempel tummar han ofta på. Låt oss hoppas på det bästa för Great Britain.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar