lördag 24 augusti 2019

Hem till Umeå

Många av oss kommer någonstans ifrån. Vi bor inte kvar där vi föddes. Jag bor i Sigtuna men kommer från Umeå dit jag återvänder varje sommar.  
Såg många buskar av den här tjusiga sorten i parken nedanför rådhuset; har inget namn på den.
Umeå är staden med björkkantade gator, vackra kommunala planteringar och tjusiga gamla trähus uppförda efter  stadsbranden 1888.
Det vackra trähuset på Storgatan har hörn i fransk lustslottsstil, läser jag på en skylt. 

Umeå har också ett blomstrande kulturliv. Här finns kulturhuset Väven som inrymmer bibliotek, biograf och kvinnohistoriskt museum.

Det höga huset är kulturhuset Väven (de översta våningarna är hotell). Framför Väven ligger Stora Hotellet uppfört 1895

Här i Umeå finns bokcaféet Pilgatan som många menar är Sveriges bästa bokhandel. Där var jag i tisdags och kunde se att caféet har ett gediget program för hösten med besök av en rad kända författare. Nu på onsdag ska man fira att författaren Kurt Salomonson fyller 90 år. Författarna Gunnar Balgård och Anita Salomonsson (Kurts syster och ja, syskonen stavar sina namn på olika sätt, en med två s och en med tre s) ska medverka vid firandet.

Woolf-översättaren Margareta Backgård utanför Bokcafét Pilgatan






På Bokcaféet hade jag turen att stöta på Margareta Backgård som fått stort beröm för sina nyöversättningar av tre av Virginia Woolfs romaner; den senaste är Mot fyren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar