tisdag 22 november 2022

Ny information om Leonard Woolfs svenska släkt

Min biografi över Virginia Woolf har bara varit ute en dryg vecka så har jag hunnit få ny information att delge läsarna. Leonard Woolf hade en äldre kusin, Charlotte Abrahamson (1866–1934), som gifte sig med svensken Otto Mannheimer. Otto Mannheimer (1860–1924) var advokat och liberal politiker i Göteborg; han var riksdagsledamot i första kammaren 1912 – 1919.  Så mycket visste jag. 

Nu har min vän Lillemor Widgren gett mig en liten skrift: "Familjebrev 1905–1979". Det är brev från familjen Otto Mannheimer  till familjen Sven Lönborg som Lillemor har redigerat och gett ut. I skriften får jag veta att Charlotte Mannheimer var konstnär och att hon och Otto fick fem barn: Agnes, Henrik, Gertrud, Elin och Edgar. 

Förmodligen är dagens Anna Mannheimer ättling till någon av dessa fem barn men Lillemor vet inte hur släktskapet  ser ut.  Är det någon som vet? Charlotte, säger Lillemor, uttalades med betoning på första stavelsen.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar