torsdag 31 augusti 2023

Samtal med okänd

 


Ska man akta sig för okända? Naturligtvis inte. Det är just möten med främlingar som kan ge dig dagens guldkant. Men hur kommer man i kontakt med främlingar? Jag vet: man frågar vad de läser.  I takt med  att telefontittandet tar över blir tyvärr möjligheterna till spontana samtal allt färre;  det går inte att fråga vad en människa ser på skärmen, det är för privat. 

Häromdagen såg jag en ung kvinna som satt och läste ett illustrerat verk på Nya konditoriet i Umeå. När hon reste sig för att gå, frågade jag om boken. En bok om Elis Sandberg, THX-mannen, visade det sig. Jag fick sällskap vid bordet och det blev ett animerat samtal om studier, forskning, litteratur, brommabor, stockholmsföraktande västerbottningar, mansbebisar (män som tror att en förkylning ska döda dem) och mycket annat. Vi pratade på, med många skratt, tills min unga vän var tvungen rusa till ett möte. Tack S och fortsatt lycka till i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar