tisdag 25 augusti 2009

Änglatrumpet i blom















För flera år sedan såg jag min första änglatrumpet på en granntomt i Sollentuna. Vilken pampig växt! Jag var ytterligt imponerad. En så exotisk blomma är utom räckhåll för mig, tänkte jag.

Bara kort efter att vi hade flyttat till Sigtuna fick vi en liten änglatrumpet av en granne! Det är fem år sedan och den nu över två meter höga trumpeten blommar i vitt och rosa (vi fick en kruka med två skott) och doftar fantastiskt på kvällen. När jag räknade senast bar den 58 blommor samtidigt.

Vi har gjort andra lyckliga i vår tur genom att sätta skott av trumpeten och ge bort. I varje bladveck bildas skott. Knip av ett litet skott, ta bort de största bladen och sätt i fuktad jord i en kruka (som man gör med pelargonskott). Det tar lite tid men skottet kommer att rota sig och växa. Ett år senare har det blivit en färdig present.

Vad gör man med trumpeten på vintern? Vi sätter in den i vårt svala, fönsterlösa garage och vattnar någon gång ibland. Bladen kommer att falla av men växten dör inte. Nästa sommar är det bara att ta ut den, beskära och plantera om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar