måndag 24 augusti 2009

Den prosopagnostiske häradshövdingen

I Författarförbundets stuga på Runmarö som jag hyrde förra veckan finns en stor bokhylla med diverse litteratur. Många författare har lämnat sina verk där. Jag läste en tjock pocket som rymde alla tre böckerna om Alberte. Tack, Gun-Britt Sundström som nyöversatt böckerna för att du donerade den till stugan! Själv ställde jag min bok om ansiktsblindhet i samma bokhylla.

P1 har just nu en programserie om dessa böcker som är klassiker. Jag har tyvärr inte lyssnat på alla inslagen och jag undrar om någon av programdeltagarna har uppmärksammat att häradshövding Selmer faktiskt är ansiktsblind?

Selmer går gärna på promenad med sin dotter Alberte. Du måste tala om när vi möter någon vi känner, säger han.
Och det gör Alberte. Hon varnar pappa varje gång det närmar sig en bekant.
Prostinnan! Landshövdingskan! Pastorn!
Då lyfter häradshövdingen på hatten och hälsar artigt.

Jag tänker att författaren Cora Sandel själv kanske led av prosopagnosi. Hon visste i alla fall hur det yttrade sig. Den svårt drabbade prosopagnostikern känner inte igen människor som han kanske träffade dagen innan.

2 kommentarer:

  1. Hej ! Jag har snabbt läst igenom din Blogg och jag undrar om Verdin äpplet uppfunnit 1846 av min förfader skulle kunna trivas i Norrland i Ramsele. Den växer i norra Frankrike, Belgien, Holland och Normandie som har kalla vintrar.
    Du kan veta mera om detta äpplet på : www.melarosa.fr i rubriken "pommes". Det finns 2 sorten höst verdin och vinter Verdin äpplen. Tack för ditt svar.

    SvaraRadera
  2. Tack för din fråga. Jag har länge varit intresserad av äpplen men jag vet långt ifrån allt. Har inte hört talas om Verdin-äpplen tidigare. Även om det är kallt i Normandie, är det ännu kallare i Ramsele. Så det är högst osäkert att Verdin-äpplen kan odlas där.
    Vem var din förfader? Jacques Lebel? GK

    SvaraRadera