måndag 4 januari 2010

Dalis mustasch

Det var packat på Moderna Muséet i går. Kö till klädskåp, kö till toa, kö till biljettkassan. Och så många intresserade på visningen av Dalis verk att man knappt såg tavlorna. Om du vill se Dali (utställningen stänger snart) så kom till muséet vid 16, då är det tommare där.

Dali måste ha haft humor. Muséet visar en filmad intervju om Dalis mustasch. Frågor och svar går ungefär så här:
-- Ni har en stilig mustasch. Hur började det?
-- Det började med en naturprodukt, dadlar. Jag torkade av mig på mustaschen efter middagen. Det fungerade mycket bra men nu använder jag ett vax som jag köper på Place Vendome. Ett ungerskt vax: Pinaud. Samma produkt som Marcel Proust använde.
-- Hans mustasch var väl lite spetsig?
-- Ja, han använde vaxet på ett annat sätt. På ett deprimerande, nästan psykotiskt sätt. Hans mustasch var melankolisk. Min mustasch är munter, pekar uppåt och aggressiv.
-- Hur är det på natten? Binder ni upp den eller slokar den då?
-- Jag gör ren den varje kväll så att den blir mjuk.
-- Och så står den upp igen på morgonen?
-- Javisst, det tar mig ett par, tre minuter. Sedan är jag redo att möta världen. Det är mycket praktiskt för min inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar