lördag 6 mars 2010

Att läsa korrektur

Torsdag och fredag har jag läst korrektur. Det digitala korrekturet kom först, det är en ny uppfinning. Man får det per epost och med hjälp av musklickningar kan man bläddra i det fram och tillbaka, uppslag för uppslag. Både G och jag har förstås läst manus tidigare. Så noggrant vi har kunnat. Ändå är det helt galet mycket som vi har missat. Jag ser väldigt många fel och får dem rättade med Ingrid Silléns hjälp.

När plottern (korrektur på papper) kommer med postfrakt klockan åtta på fredag morgon sätter jag igång och läser alla sidorna på nytt. Jag får inte hitta fler fel nu! Boken ska i tryck måndag morgon och tryckeriet måste hinna göra tryckplåtar. Men felskrivningar, tokiga avstavningar, tomma gluggar, inkonsekvent skrivsätt med mera syns så mycket bättre på papper än på skärmen. Både Ingrid och jag hittar saker att rätta till.

Fredag eftermiddag vid tretiden är allt rättat och ivägskickat till tryckeriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar