onsdag 10 mars 2010

Romantrött

Just nu är jag ordenligt trött. Trött på uppdiktade intriger och konstruerade romanfigurer. Som man kan bli efter en intensiv tid med bara skönlitterära böcker. Romantrötthet är ett utbrett syndrom, på engelska kallas det fiction fatigue.

Vi som är drabbade orkar inte intressera oss för fler påhitt. Vi hungrar efter att läsa om verkliga personer av kött och blod istället för om personer som aldrig existerat. Tänk att få dyka ned i en välskriven biografi (jag har beställt en ny biografi över Samuel Johnson) eller bita i en spännande bok om saltets eller torskens eller molnens historia.

Det är på tiden att faktaböckerna får en mer framträdande plats. Jag talar givetvis i egen sak men det känns som om faktaböcker alldeles för länge varit svårt skymda av de skönlitterära verken. Fast det börjar ändra sig. I ett decembernummer av The New Yorker förra året tipsades om goda böcker från årets utgivning. Inte nog med att faktaböckerna nämns först i artikeln. Jag räknar dessutom till 24 rekommenderade faktaböcker och 22 romaner.

Siri Hustvedt har skrivit flera romaner. Jag har läst en av dem, den var bra. Men som jag ser fram emot att få läsa hennes senaste bok The Shaking Woman or A History of my nerves. Det är historien om hur författarens neurologiska system börjar bete sig på ett oförklarligt sätt och hennes försök att nysta upp vad som hänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar