fredag 20 augusti 2010

Varsågod att plocka

Nu är den tiden inne när människor runtom i Sigtuna är snälla och ställer ut korgar med äpplen för att låta förbipasserande smaka. Jag ska också göra så när mina träd är större och ger lite mer. I går när jag gick Strandpromenaden på väg hem från frissan kunde jag plocka till mig några vackra Munthes Rosenäpple, en ovanlig sort som hittills bara återfunnits på två ställen i landet: i Algutstorp i Närke och i Sigtuna. (Du som är Sigtunabo: korgen står utanför Garvargården).

En annan familj hade vänligt nog ställt ut två korgar och skrivit på en prydlig skylt ”Varsågod, Transparente Blanche till vänster och Stor Klar Astrakan till höger”. Men till vänster låg det fina och lite ovanliga äpplet Mälardalens Vitgylling. Jag, som är pomologipolis, får tala med kvinnan i huset när jag möter henne nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar