måndag 20 juni 2011

Görel, Görild

I går var det Görel, jag hade namnsdag. Kristina är det inget konstigt med, men varifrån kommer Görel? Bland dagens barn är namnet extremt ovanligt. Jag inhämtar på Wikipedia att under 2003 fick bara en liten flicka namnet Görel, dock inte som tilltalsnamn. Ett fornnordiskt namn som är en sammansättning av de fornisländska orden för "spjut" och "strid" står det också.

Nyss träffade jag Görel Bohlin, politiker och sedermera landshövding i Västerbottens län, som berättade att Görel är ett vanligt namn bland äldre kvinnor i Ångermanland där hon är född och i Norge där namnet stavas Görild. Jag kan bara gissa att min mamma plockat upp Görel från min farfar ångermanlänningen som kanske talat om någon släkting med det namnet.

Dockan på bilden har tillverkats av barnbarn till mina vänner Egil och Elna i Röbäck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar