måndag 12 mars 2012

Matador

Unskyld, säger jag till koltrastarna som jag skrämmer upp från matplatsen med utlagda äppelbitar när jag öppnar dörren. Jatack, selvfollig, säger jag när G undrar om jag vill ha påtår. Saaden gaar det när man lyssnar till vackra danska röster en eller två timmar om dagen, då blir man paavirket.

Jag såg inte ett avsnitt av Matador när serien gick i teve men tar skadan igen nu. Har fått låna en box med 24 avsnitt och är fast. Vilka skickliga skådespelare, vilket intressant tidsdokument som spänner över åren från 1929 och framåt. Fler kvinnor går ut i arbetslivet, modet ändras, kriget kommer, motståndsrörelsen växer fram, det blir fred igen.... I kväll ska jag se del 22. Vad bestämmer Agnes sig för när hennes man vill dra till Köpenhamn, kommer hon och barnen att följa med?

Spelade för övrigt Monopol med vänner i går, precis som man gör i serien. Monopol kallas Matador i Danmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar