söndag 3 mars 2013

Att vara demitarian


Varje vecka kommer det något bedragarbrev som lovar att en större förmögenhet ska rassla in om jag bara uppger numret till mitt bankkonto. Om någon verkligen vill ge mig fem miljoner, ber jag om att bli uppringd så vi kan stämma möte på banken. En lunch med min välgörare och en blombukett skulle jag också uppskatta.

Varje dag kommer nyheter om köttbedrägerier. En dag hörde industrin ett hästgnägg och såg ljuset: gamla ök är billigare än nötkött! Så började man byta ut det ena mot det andra. Jag skulle inte bli förvånad om bedrägerierna har pågått i många år.

Laga dina färsrätter själv och du slipper bli lurad av fuskare. Säkraste sättet att inte bli utsatt för köttsvindlare är förstås att inte alls äta kött. Vill du inte gå så långt, bli en demitarian! Ordet har myntats av professor Mark Sutton vid UK Centre for Ecology and Hydrology. Han menar att genom att halvera sin köttkonsumtion -- bli demitarianer -- kan alla bidra till att förbättra klimatet på jorden: då krävs mindre mängder konstgödning, mindre mängder foder, mindre mängder vatten. Alla skulle också förbättra sin hälsa, säger professor Sutton. Han pekar på att européer dagligen äter 70 procent mer protein än vad man behöver. 

Vegetarianer är mer pålitliga vad gäller att passa flyget, läser jag i tidningen. Det är forskare vid Kaggle som dammsuger nätet på fakta från olika håll. Förklaringen, tror forskarna, är att den som har förbeställt en särskild måltid också är mån om att få äta den.

Kaggle-människorna har också hittat -- efter att ha jämfört färg på begagnade bilar och problem som följer efter köpet -- att den begagnade kärran du köper ska helst vara orange. Förklaring: den som köpte en bil med så udda färg, gjorde det för att uttrycka sin personlighet. Då ville hen också ta väl hand om sin bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar