måndag 11 mars 2013

Nya grannar

Om jag säger granne, vad tänker du på? frågar jag G.
--En man, svarar G.
Varför då?
- För att granne slutar på e, precis som hanne.
 
Aha. Men lärare, läkare, arkivarie, förare, vikarie, dansare och svetsare slutar också på e. Skulle det vara män allihop? Naturligtvis inte. Det är könsneutrala ord, men granne är inte det. Grannen och hennes man låter ovant. Den manlige grannen känns ännu konstigare.

En författare skriver i sin senaste bok om sin granne. Grannen har en fru. När det handlar om båda två skriver hon "grannarna" men står det bara "grannen" ska vi förstå att det är mannen som åsyftas. Om det vore kvinnan som avsågs skulle författaren skriva grannfrun.

Vissa av mina grannar är män, andra är kvinnor. Här bor grannkvinnor men bor här några grannmän? Nej, man kan inte tala om grannmän. Män är grannar.

I alla fall har G och jag fått nya grannar, en kvinna och en man och en hund. Vi har inte hälsat än. Jag hoppas de ska tycka att G och jag är trevliga grannar. Jag hoppas att de är lagom pratsamma. En undersökning i England som omfattade 1 000 hushåll visade att den perfekte grannen småpratar fyra minuter över staketet, inte mer. Ja, är inte fyra minuter idealiskt? Man hinner avhandla mycket på den tiden.......

En drömgranne lämnar tillbaka lånade saker inom 16 dagar, passar ens barn 10 gånger om året, vaktar ens hus när man är bortrest och ber inte om mer än två tjänster per månad (till exempel att man klipper deras gräsmatta),  svarade deltagarna i samma undersökning. De nya grannarna har inte små barn och de saknar gräsmatta. Jag känner på mig att det kommer att gå bra.

Vintergäcken blommar vid Prästgatan i Sigtuna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar