måndag 2 december 2013

Kom till skott! Ny bok om prokrastinering


Odiskat, osopat, fullt uppå borden.
Stolarna har tappat pinnar och ben.
Bron är full av snö, men den tinar till våren.
Allt jag ska göra, det gör jag i morgon.

Den gamla ramsan från Jämtland inledde ett program för Vetenskapsradion i oktober som handlade om uppskjutarsjuka eller prokrastinering som det mer och mer kommit att kallas. I programmet intervjuades psykologen Alexander Rozental som leder en nystartad behandling av studenter som har svårt att få flyt i sina studier därför att de skjuter på tentaläsning och skrivuppgifter.

För ett par år sedan hörde jag ett annat program om prokrastinering. Det var studenten Alexander som ringde till radiopsykologen för att få hjälp med sitt allt överskuggande problem: han fick inget gjort. Många unga människor har det så här, de kommer efter med sina studier därför att det är så frestande att skjuta på pluggandet och syssla med roligare saker. I dag är det så ofantligt mycket som lockar en ung människa: facebook, instagram, bloggar, podcast, film, musikvideo och mycket annat. Det här är The Age of Distraction, har någon så riktigt påpekat.

Jag har använt de senaste två åren till att tränga in i fenomenet prokrastinering och menar att det finns tre grupper av människor:
A. De som inte skjuter på någonting. Mina intervjuer  -- och  jag har pratat med många -- visar att   gruppen består av några få människor.
B. De som prokrastinerar rätt ofta med en del saker. En stor grupp dit de flesta av oss hör.
C. Kroniska prokrastinörer som skjuter på så mycket hela tiden att det påverkar arbete, hälsa och socialt liv. Studier visar att 20 procent av den vuxna befolkningen ingår i grupp C.

För alla som skulle vilja ändra på sitt uppskjutandebeteende och bli lite raskare har jag skrivit en handbok med titeln  "Kom till skott! Hur du slutar prokrastinera, får allting gjort, blir älskad av alla och har tid att gå på bio".  Den har just blivit klar och finns att beställa som e-bok  på Bokus och AdLibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar