tisdag 31 december 2013

De randiga tygernas historia



Skämtteckning i The New Yorker (25 nov. 2013): Ung kvinna till gatukonstnären som målar hennes porträtt: "Var snäll och gör så att det ser ut som en selfie".

Selfie har valts ut som årets ord av redaktionen för Oxford Dictionary. Ordet noterades första gången 2002 i Australien men det är först i år som det blivit vida använt världen runt. I World Wide Words Newsletter läser jag att selfie gett upphov till andra nya ord:
helfie,  bild av mitt hår
belfie,  bild av min bakdel
welfie, bild av mig i träningskläder
shelfie, bild av mig med bokhylla i bakgrunden
drelfie, bild av mig som påverkad (av nyårschampagne eller något annat)

Apropå böcker så är trevlig läsning, förutom varm gemenskap med de nära och kära, det viktigaste för en lyckad julhelg. Den här julen har förljusats tack vare Margaretha som tipsade mig om boken "Ränder. Rändernas och de randiga tygernas historia" av Michel Pastoureau. Biblioteket fick in boken strax före jul.Vilket underbart verk med massor av fakta och härliga bilder! Här får man veta allt om det randiga tygets utveckling från att vara något enbart för fångar, fattiga, utstötta och ringaktade till något högt värderat i modevärlden. Tack snälla Margaretha!



 De två bilderna ovan visar tavlor av Jacob Dahlgren, en konstnär som arbetar mycket med ränder och nyss hade utställning på galleri Andréhn- Schiptjenko i Stockholm. Enligt den presentation jag fick i handen på galleriet går Dahlgren varje dag i randiga tröjor sedan tretton år tillbaka och ser sig själv och sin klädsel som en levande utställning.

I mitt tak lyser Saturnus...


.... och i fönstret står den randiga glasvasen som ser ut som om den buktar in och ut. Det är lur. Utanpå är vasen alldeles slät. Men inuti buktar vasen in och ut, kan någon förklara det här?

Ber att få önska en god fortsättning på julen och ett gott nytt år!

2 kommentarer:

  1. Så roligt att du uppskattade boken!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera