söndag 9 februari 2014

Den söta doften av fisk



Lite trött på romaner har jag ändå lite pliktskyldigt läst en rad böcker av isländska romanförfattare på sistone. I en av böckerna läste jag om den honungssöta doften av torkad fisk och i en annan bok skrev författaren (Bragi Olafsson) om den söta lukten av fisk. I Reykjavik tog jag mig till en stor proper fiskbutik -- fiskbudin -- för att sniffa. Luktade det sött? Nej, det luktade salt hav.

I fiskbutiken fanns massor av spännande fiskar och styckningsdetaljer som vi aldrig ser i svenska fiskdiskar. På Island tar man tillvara på precis allt på torsken och man har särskilda namn på  40 olika styckningsdetaljer. Så till exempel är kinnar namnet på torskkinder och gellur  översattes av butiksbiträdet jag talade med till torskhals.

I en instruktionsfilm jag hittade på nätet ser man en ung isländsk fiskexpert geschwint stycka en 10 kilo stor torsk. Han spetsar torskhuvudet på en metallpinne som får det ljusa området under gapet att puta ut, sedan är det lätt som en plätt att skära bort fiskens gellur. Butiksbiträdet talade om detta som en stor delikatess. Jag provade att koka några torskhalsar och kan bara instämma, detta är fantastiskt gott. Finns det att köpa någonstans i Sverige så var snäll och skicka mig adressen!

Gellur kunde jag inte ta med mig hem men däremot packade jag ned några påsar torkad fisk, en isländsk basvara som finns att köpa överallt och smakar av salt hav.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar