lördag 31 maj 2014

Hur du röstar beror på DRD4




Nyss var det val till EU och i höst blir det ett nytt val. Gick du och röstade i söndags? Hur du valde att göra, kan bero på generna. Det visar forskning vid Handelshögskolan. Adopterade personer  är mer benägna att rösta om deras biologiska föräldrar (som de alltså inte växt upp med) röstar. Påverkan från adoptivföräldrarna spelade också roll, men de biologiska faktorerna var starkast, visar studien. Röstar man också som sin biologiska mamma och pappa? Tidigare tvillingforskning tyder på  det.

Hur du röstar kan bero på din hjärna. Forskare vid University College London har i en studie (en liten studie) pekat på att människor med right-wing views har större amygdala som är ett mandelformat område av hjärnan förknippat med känslor av fruktan och ångest. Samtidigt har forskning vid University of California visat att det finns andra människor med en särskild transmittor i hjärnan (kallad DRD4) som stimuleras av nya, radikala idéer.

Till något annat. Vill man förändra sitt beteende, kan det vara klokt att meddela omgivningen sina planer. Jag har gått ut med att jag tänker minska mitt midjemått med 1 cm i månaden under året. Det blir en press på mig att komma till skott Hittills har det gått enligt plan, i dag mäter jag 76 cm. Byxor och kjolar sitter lösare runt magen.

2 kommentarer:

  1. DRD4 är väl en receptor, inte en transmittor DR står ju för Dopamin Receptor.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt, receptor ska det vara. Ber om ursäkt!

    SvaraRadera