måndag 25 augusti 2014

Välbesökt litteraturfestival




Sigtuna litteraturfestival, den tredje i ordningen, blev en framgång. I två dagar har stan varit full med boktokiga människor som haft ett supersmörgåsbord med författarframträdanden att välja på. Lite sång och musik har man också kunnat njuta av.

Om man ska skriva en bok om någon som dör ung, blir det för sorgligt om man lägger hennes död i slutet. Då finns ett knep som jag har lärt mig  från filmen, sa Kristoffer Leandoer som jag lyssnade till i går.  Knepet består i att man börjar  boken med huvudpersonens död och sedan går  från barndomen och framåt.

Kristoffers mamma dog när han var 16 år. Han har sedan alltid tänkt att han skulle skriva en bok om henne. September heter boken och jag ser fram emot att läsa den.





2 kommentarer:

  1. Hade så gärna orkat delta såväl på din egen föreläsning som på Leandoers. Du kan låna boken av mig. Den betyder extra mycket för mig eftersom jag övertog huset där Kristoffer växte upp och där mamman dog. Växterna i trädgården och husets väggar talade till mig. Vi får diskutera när du läst! Hälsningar Karin

    SvaraRadera
  2. Karin!
    Vill väldigt gärna träffa dig på RC när jag har läst Kristoffers bok som jag köpte av honom! Men det kommer att dröja lite för nu ska jag först läsa sprillans nya "Makten över åsikterna. DN under Olof Lagercrantz och Sven-Erik Larsson" av Svante Nycander. Jag tror att det är spännande läsning om två viljestarka chefredaktörer. Jag hör av mig!

    SvaraRadera