söndag 3 augusti 2014

Vem spottar längst?


Körsbären hänger mogna på träden och jag tänker på hur kul man har i Norge just nu. Där, lärde jag mig vid mitt besök på Bioforsk i Norge i maj, ordnar man körsbärsfestivaler i augusti och ett givet inslag är längdspottning, det vill säga: Vem spottar en körsbärskärna längst? Jag köpte en påse körsbär och utmanade G.

Vi kom överens om att se dagens tävling som ett försök och att jag måste kontakta Bioforsk för att få veta mer om reglerna. Hur kraftig vind kan tillåtas? Nu blåste det lite.Vad är bästa underlaget? Vi spottade på asfalt (utanför garageporten där det blåste minst) men är kortklippt gräs att föredra? Och om man spottar på asfalt, räknas då nedslagsplatsen eller det ställe dit kärnan rullar?

Mitt personbästa blev 2.7 meter men G nådde längre. Vi får ligga i träning och sedan bjuda in barnbarnen.

Ät mycket frukt av alla slag nu när priserna är bra men ta det försiktigt med melon, är mitt råd. En het sommareftermiddag 1471 satt påven Paul II i skuggan utanför Vatikanen och åt melon som han tyckte mycket om. Plötsligt faller han ihop och dör. Orsaken ska ha varit slaganfall orsakad av överkonsumtion av melon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar