torsdag 15 januari 2015

Fyller min tulpanvas



Tulpanens dag i dag och vad passar bättre än att jag tar fram den vas som jag köpte i somras. Lions i Sigtuna har en välbesökt loppis en söndag i slutet av augusti varje år och det var där jag hittade den här egendomliga saken som såg ny och sjuttonhundratalsaktig ut på samma gång. Jag skickade ett mejl med bilder till tidningen Antik & Auktion.

Efter ett par månader kom svar från experten Antonia Berglund. Min vas var en troligen sydostasiatisk kopia av en så kallad tulpanvas från 1700-talet och blommönstret är ett klassiskt, ofta använt mönster av typ kakiemion (ordet stavas på lite olika sätt). Den franska firman Samson brukade använda korsade två S som sitt märke.


Vaser av den här typen brukar ha två hål för att kunna hängas upp mot en vägg men det saknas här. Tack snälla för infon! En billig kopia alltså, men inte mindre dekorativ för det. Jag fyller vasen med tulpaner och ställer den mot väggen. Tulpaner måste, precis som människor, ha varit mindre omfångsrika förr. Nu går inte stjälkarna ned i hålen med mindre än att jag skalar bort det yttre skiktet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar