fredag 23 januari 2015

Miniatyramaryllis i blom



Har just druckit en mugg egenbryggt, hälsofrämjande java. Efter den senaste rapporten om dryckens goda effekt på kroppen får man skatta sig lycklig som kan njuta den. Men det ska vara svart kaffe. Mjölk är inte längre den hälsodryck vi betraktat den som. När jag tittade runt på kafé Pascal  på Norrtullsgatan i går såg jag flera våghalsar som höll fast vid latte.

Dagens Nyheter delar varje år ut gulddrakar till kaféer och restauranger. Pascal är nominerat till gulddrake i år. Är det ett mysigt ställe att trivas på? Jag vet inte jag. Det drog kallt från den hela tiden öppna dörren. Ljudnivån var mycket hög. Kafégästerna satt tätt intill varandra på obekväma pallar.

Ett kafé som förtjänar att få guld är varmt och dragfritt, bjuder bekväma stolar och gästerna sitter ett stycke från varandra. Det går att konversera. Sedan måste förstås bröd och kaffe vara av högsta klass. Centralbadets kafé är fint, tycker jag.

Fick en ny typ av amaryllis före jul. Miniatyramaryllis skickar upp flera blomstänglar med knoppar som var och en slår ut med flera blommor. En lök som är riktigt på hugget kan ge bortåt 60 blommor. Min lök visar fem blomstänglar som slår ut en efter en. Röda, skira, vackra blommor som  ökar mitt välbefinnande.

2 kommentarer:

  1. Den som inte kan dricka kaffe pga dess hjärtflimmerpåverkan, kan som tröst prova koffeinfritt kaffe, som luktar och smakar likadant. Men piggare blir man ju inte tyvärr. Men alltid något. Kaffe och ostmacka vill man ju inte vara utan. Dricker du kaffe, GK, pga smaken el för att få en kick (bli piggare) el båda (förmodligen)?

    SvaraRadera
  2. Dricker kaffe mest för att bli stimulerad. Smaken på t ex espresso har jag svårt för. Kaffe ökar förmågan att samla ihop sig och fokusera på en uppgift. Läste om en amerikansk professor som forskar på de tveksamma medel som många studenter i USA använder för att hålla sig pigga och fokuserade på arbete. Professorn tog inte själv de här pillren utan använde kaffe istället.

    SvaraRadera