torsdag 25 februari 2016

Så minns jag Gunhild Kyle

Gunhild Kyle har dött 94 år gammal. Jag träffade henne och hennes syster under en kursvecka i Rättvik och året måste ha varit 1982 eller 1983. Vi var där för att lära om avspänning och göra  avslappningsövningar. Bland annat fick vi ligga på golvet med små hårda bollar under ryggen, minns jag; först gjorde det väldigt ont men sedan gav ryggmusklerna efter och bollarna kändes inte längre.



Gunhild Kyle och hennes syster var båda förtjusta i Jane Austens roman Emma som jag sedan läste när jag kom hem. Hon hade en blus i ett sextiotalsmönster. Efteråt hittade jag i gömmorna en liten duk med samma typ av mönster. När jag lägger fram den, och när jag ser Emma i min bokhylla, tänker jag på Gunhild Kyle som 1984 blev professor i kvinnohistoria och kom att uträtta så mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar