torsdag 12 maj 2016

Drabbad igen av marodör

Vi har en magnolia på tomten sedan fem, sex år.  Den blommar vackert med stora rosavita blommor.  Tyvärr är det fler än vi som attraheras av den. Minst tre år i rad har vår magnolia drabbats av en marodör som trasar sönder barken, river ned en magnoliagren eller två, gräver en stor grop i jorden samt sprättar jord och växter ett par meter ut på gräsmattan. För att skydda magnolian har vi haft nät runt den under våren, men i går sa G och jag till varandra att vi skulle ta bort skyddet för varför skulle något hända igen. 

Vad ser jag när jag går ut i dag? En stor grop i jorden intill magnolian, jord och blad från lökväxter långt utsparkade på gräsmattan och på marken en gren av magnolian samt flera vackra förlorade knoppar. Titta på bilderna!
 
Någon har grävt  en stor grop vid magnolian


Jord, blad och knoppar och liten gren av magnolian ligger utsparkade på gräsmattan.
Tala om för mig vad det kan vara frågan om! Inte grannens katt för den kan inte sparka så hårt och varför skulle en kisse vara intresserad av att riva ned grenar? Ett rådjur skulle knappast ha gått förbi våra tulpaner utan att mumsa? Är det, som vi har trott tidigare, en grävling? Har den punktbevakat vår magnolia varje natt och väntat på det ögonblick när vi skulle känna oss trygga och ta bort nätet? Tacksam för kloka svar!


3 kommentarer:

  1. Stackars er! Kan ana er förtvivlan i en stor besvikelse. Ja, jag tror på grävling eftsom jag känner igen förrödelsen från ett liknande anfall mot en fin en i min backe. Någon dag senare hittades en överkörd grävling inte långt från oss. Hoppades det var just den. Jag grävde ner kycklingnät i jorden runt om varenda buske för att hindra fler katastrofer. Det är nu säkert 8 år sen. Hoppas ni kommer över besvikelsen och vågar satsa igen.

    SvaraRadera
  2. Intressant att du har en liknande erfarenhet. Fina enar och magnolior är kanske grävlingens favoriter. Kycklingnät nedgrävt i jorden var ett bra tips som vi ska anamma, stort tack! Trevlig pingsthelg!

    SvaraRadera
  3. Lycka till och trevlig pingsthelg till er också! Det är så vackert ute nu !

    SvaraRadera