lördag 3 september 2016

Något att bli lycklig för

Ibland behövs inte så mycket för att göra en människa glad. I onsdags gick jag ut en sväng och hittade två underbara, felfria -- totalt felfria -- stolta fjällskivlingar. Och en felfri citrongul slemskivling plus en lika intakt mandelkremla. En seriös svampplockare skulle säga att det inte är mycket att skryta över, men jag var lycklig och det var exakt fyra svampar mer än vad G hade trott att jag skulle komma hem med från min promenad.

Stolt fjällskivlinghatt
I torsdags sprang jag sedan på två stora röksvampar som var snövita helt igenom. Fem liter sönderskuren svamp blev det att laga till. Röksvamp har inte mycket smak, men lägg till lite kryddor och det blir gott.

Persikoträd i Sigtuna
En tredje sak som gjorde mig upprymd i veckan var upptäckten av ett par höga persikoträd vid Stora gatan i Sigtuna. Har jag inte haft ögonen med mig tidigare? Eller planterade fastighetsägarna två flera år gamla persikoträd i våras med löfte om att de skulle bära hinkvis med frukt i september? I alla fall står de nu där och ser fantastiska ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar