lördag 10 september 2016

Tre tanter och en farbror

I Sigtuna bor tant Gredelin, det är vi säkra på. Hennes syster tant Brun har ett kafé i staden och farbror Blå, som vill vara snäppet värre, har en restaurang vid torget. Riktigt vad tant Grön gör vet jag inte, men hennes ande vilar över de små fickparkerna som staden berikats med under de senaste åren.

Tre tanter och en farbror

Tant Gredelin tror jag arbetar med vävning och annat hantverk. Ordet gredelin -- som få torde använda i dag som synonym för lila och violett -- dök upp i svenska språket på 1600-talet och kommer av gris de lin, lingrå på franska. Det har jag läst i den vackra tidningen Hemslöjden. Där har jag också fått veta att scharlakansrött, tidigare en färg för de mycket rika, kommer av beteckningen på ett vackert persiskt ylletyg som började säljas i Europa under medeltiden. Tyget fanns i flera färger men det var det röda som sålde mest. Scharlakan blev så småningom ordet för röd färg.
 

Det här Skånelaholms slott vid sjön Fysingen. Om du bor i Storstockholm och inte har några planer för helgen vill jag tipsa om Skånelaholm som ägs av Vitterhetsakademin. Väl värt ett besök! Visningar kl 11 och kl 13. Ta med kaffe att njuta nere vid bryggan, slottet har ingen servering.
 

En gammal spegeldamm vid Skånelaholms slott som nyligen restaurerats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar