söndag 7 maj 2017

Nässlans dag

Det är nässlans dag i dag och den kunde inte ligga bättre i almanackan. Här i Mellansverige hittar vi prima nässelskott i markerna. G och jag skördade så mycket vi kunde av den dyrbara grönskan häromdagen. Det var viktigt att få ihop en rejäl skörd för nästa månad kommer en ung amerikan som fick nässelsoppa när han förra gången var på besök -- för så där 25 år sedan -- och har önskat sig det igen. Det är många goda och nyttiga maträtter som folk over there inte förstår sig på att laga till.....
 
G:s metod är att klippa av skotten med sax och lägga i kasse. Jag river istället av skotten och får ihop mycket mer på samma tid, men har sedan lite rensningsarbete att göra hemmavid. Vi plockar med trädgårdshandskar som har gummerad insida. Det blir svettigt, men man bränner sig inte. Innan man tar itu med rensningen, är det bra att låta skotten ligga utbredda på en långpanna ett tag, då slocknar de brännande nässelhåren som annars fastnar i huden och ger obehag i flera timmar.
Medan jag rensar bort svalörtsblommor, vissna löv och torra pinnar lyssnar jag på Våren av Vivaldi. Sämre kan en människa ha det. 
Var vi plockar nässlorna? Inom gångavstånd från hemmet. Mer säger jag inte. Goda nässelställen är lika hemliga som svampställen.

För ett par år sedan läste jag i Expressen hur man hanterar brännsveda från nässlor: lägg en bit tejp på huden. När du sedan river av den följer de små otäcka brännhåren med. Försöka duger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar