torsdag 4 maj 2017

På Charleston

Det var kväll och nästan mörkt. Här och där i landskapet -- som utgjordes av skogar, små sjöar och slingrande vägar -- sågs flammande bål. Det såg hedniskt ut. Som om människorna kanske meddelade sig med sina gudar med hjälp av eldar. Men det var Uppland på Valborgsmässoafton som jag fick uppleva när jag flög hem efter några dagar i södra England. Jag missade det stora valborgsmässobålet (som alltid byggs ute på Sigtunafjärden) men hade nöjet att se massor av brasor från luften.

Charleston, det stora hus där Vanessa Bell bodde med sin familj
Ateljedelen på Charleston till höger. Här arbetade Vanessa Bell och Duncan Grant tillsammans varje dag.
Det viktigaste med resan till England var att få komma till Charleston, Vanessa Bells konstnärshem. Precis så intressant och vackert som jag hade föreställt mig det. En fantastisk guide -- en superkunnig, entusiastisk, äldre dam -- visade oss runt. Hon visste allt om Vanessa (syster till Virginia Woolf) och hade flera gånger träffat sonen Quentin Bell som suttit ned med henne och berättat alla möjliga historier om livet på Charleston.


Den stora dammen som ligger nedanför huset måste ha varit en underbar lekplats för sönerna Bell när de växte upp. 












Detta ser ut som Duncan Grant skulpterad av Vanessa Bell, men jag vet inte säkert. Inte heller vet jag vem som tillverkat växtbehållaren nedan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar