söndag 10 december 2017

Grab, twist and pull

Den självklara julklappen till alla unga kvinnor i år är en kurs i jiujitsu. Den som behärskar  självförsvarsteknik står sig bra mot våldtäktsmän. En av de arton kvinnorna som vittnade i Dagens Nyheter om sextrakasserier från Jean Claude Arnault, i tidningen kallad kulturprofilen, berättade att när mannen trängde sig in i hennes sovrum i Svenska Akademiens lägenhet i Paris försvarade hon sig på ett framgångsrikt sätt tack vare sin träning i jiujitsu.

Även jag gick en kurs i jiujitsu när jag var i 30-årsåldern. Jag blev bra på benspark och hade kunnat få in en duktig träff i skrevet på en förövare, men har tack och lov aldrig varit i en riktigt otäck situation.

Det finns en annan effektiv självförsvarsmetod som jag lärde mig i USA: grab, twist and pull. Man tar tag i penis, vrider om och rycker till. Det gör helvetiskt ont och förövaren ligger utslagen en bra stund medan kvinnan hinner samla ihop sina saker och springa från platsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar